tisdag 5 oktober 2010

Framme i Seattle.

Idag kom jag fram till Seattle. Jag lämnade redwoodskogarna bakom mig för 2-3 dagar sedan och ilade norrut längs interstate 5, men jag tänker börja det här inlägget med två videoklipp ifrån redwoodområdet. Det första från när jag kommit till Requa Inn och det andra ifrån Redwood National Park.





Nästa klipp är när jag lämnat redwoodområdena bakom mig,



På min väg mot Tacoma bestämde jag mig för att stanna till vid Mount St Helens. Det är en vulkan som fick ett våldsamt utbrott 1980 och som förändrade landskapet väldigt runtomkring. Omvägen tog 3-4 timmar extra och det var en jobbig väg att köra. Det var kallt redan innan och när jag kom högre upp i bergen blev det ännu värre. Kyla, fukt, dimma och ibland regn gjorde resan lite jobbig. Väl framme var vulkanen täckt i dimma så jag såg ingenting av den :-/ Men jag skall inte säga att resan var förgäves, för det var ett vackert landskap och frånsett att jag frös så var det underbara vägar att köra på. Det som berörde mig mest var vittnesmålen ifrån dagen då utbrottet var. Ifrån de människor som överlevt och berättelserna om de som inte klarade sig..

Två klipp ifrån mount st Helens-området





Jag kom fram till Tacoma på kvällen och träffade Jaime med familj. Det var roligt att möta någon som jag träffade för så länge sedan och det var skönt att ha någon att umgås med en kväll. Däremot blev min vistelse där kort. Redan kl åtta lämnade jag då de skulle iväg till jobb och skola och så. Efter en stadig frukost flanerade jag runt lite i Tacoma downtown och slutligen drog jag vidare mot Seattle.

Av en händelse så bestämde jag mig för att köra igenom Seattle och fortsätta norrut till Everett och Boeings fabrik där. Jag tog en rundtur och fick se hangarerna där 747, 767, 777 och 787 monteras ihop och jag måste säga att det var alla grabbars drömställe. Att få gå och kika på all utrustning, se de väldiga maskinerna, tekniken, motorerna... allt :) Jag är fascinerad och förundrad. Hade man 200 miljoner dollar över skulle man kunna köpa en 787:a och om man hade det dubbla en 747:a... All elektronisk utrustning var tyvärr förbjuden i hangarerna så inga foton därifrån. Däremot ett ifrån utsidan ;)



Som sagt så är jag i Seattle nu, hemma hos Sandra och Jessie. Jag har precis bäddat ner mig i soffan och kommer somna snabbt. Ögonlocken är tunga. Natti Natti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar