fredag 4 juni 2010

Nyss hemkommen...

... efter två härliga och lärorika dagar. Jag är solbränd, har ont och är stel på insidan av låren och så värker det lite i ändan, men det är väl ungefär det jag förtjänar. Två dagar är ju alldeles för lite för att få mer än en inblick i natural horsemanship, men jag snappade i varje fall upp en del och Katrin tyckte inte att jag var helt tappad bakom en vagn i varje fall :)
Gårdagen ägnades åt att prata en del om filosofin bakom natural horsemanship och westernridning, men även om hur hästar är som djur och varför de beter sig som de gör. Därefter fick vi prova på att "driva" runt hästen i en rund-corral (osäker på stavningen där) och etablera oss själva som hästens "ledare" genom användandet av kroppsspråk och ett rep.
Det funkade riktigt bra även för en nybörjare som mig. Efter övningen var det jag som var hästens ledare och den kom tillgivet fram och la nosen lite försiktigt mot armen eller axeln och sedan stod den bara där... helt nöjd och tillfreds bara genom att vara nära "sin ledare". En störtskön känsla :) Jag skall ta och lägga upp några bilder så ni får se. Det är nog lite enklare att förstå då.
Dagarna har gått alldeles för fort. Det var i slutet av dagens sista lektion som det kändes att det började lossna lite. Jag kunde få hästen att gå dit jag ville (inte helt lätt alltid) och gå genom/över hinder, skritta, jogga, trava, rygga och allt vad det nu heter. När jag kommer hem idag eller imorgon ska jag ta och lägga upp bilder och skriva lite mer. Ha det så gott tills dess!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar