tisdag 29 juni 2010

Hemma ifrån Como

Nu har det gått ungefär ett dygn sedan jag kom hem ifrån Como. Jag och mina vänner har spenderat fem dygn i denna underbara italienska stad. Det är svårt att välja ut vad jag skall skriva om då upplevelserna har varit många, men jag tänkte börja med själva resan och Como som stad och semesterort. Dansandet sparar jag till ett annat inlägg som får komma imorgon. Jag har en känsla av att det bli för mycket text annars..

Vi hade sedan länge bokat biljetter till denna resa. SAS skulle ta oss till italiens nordliga bergsområden. Swing Crash Festival hägrade, men likaså allt vad italien hade att erbjuda. Skulle maten vara god? skulle glassen gå att äta? skulle vi se ut som clowner bland alla modemedvetna italianos?

Jag åkte hemifrån vid fyratiden på morgonen i onsdags med resväskan packad. En sisådär 12-13 ombyten borde räcka tänkte jag. Det gäller ju att vara förberedd på allt, eller hur? Jag kan ju inte veta hur varmt/kallt det är att dansa, om det kommer regna och så vidare.. Sällan har jag varit så noga när jag packar. Allt var nystruket (utom underkläderna) och försiktigt ihopvikt för att kunna visa min allra bästa sida på danskvällarna. Thomas hämtade jag upp på vackra Hisingen och Matilda i underbara kvarnbyn.
Resan ner gick toppenbra. Jag somnade i luftrummet ovan Danmark och vaknade över alperna. Det kan ju inte bli så mycket bättre än så. Ifrån Malpensa tog vi tåget till Como. Väl framme insåg vi att vi hade tjuvåkt halva resan, men vi klarade oss från kontroller som tur var.


Den gamla delen av Como, som vi bodde i, är inte större än att man kan gå runt alltihop på en timma eller två. Det gjorde att staden inte kändes så stor, utan ganska liten och mysig. Från torget har man en underbar utsikt mot Lago di Como där vattnet ligger inramat av grönskande berg. På natten ser man alla ljusen glimma i sjön och bergen avteckna sig mot en stjärnklar himmel.


Den äldre delen av Como påminner lite om gamla staden i Stockholm. Flera torg ligger utspridda bland vindlande gränder och gamla hus. Där man minst anar det dyker det upp en liten ost och vinbutik eller glasseria. Restauranger finns det gott om och tar man sig tid att leta lite är det inte svårt att hitta en riktig pärla bland turistfällorna. Kort och gott är Como ett vackert och avslappnande ställe.
Ja, det känns som sagt att det blir mycket att skriva. Men jag skall lägga upp några bilder till så ni mina läsare får se vad jag har hittat på.


Man kan ta en båttur på sjön, promenera längs strandpromenaden, äta glass, ta en espresso, gå runt bland vindlande gränder i små byar som ligger längs med vattnet, ta funicular uppför berget, köpa delikatesser, gå på marknad, bada och framför allt så kan man äta gott, dricka gott och leva gott... helst allt i sällskap av bästa tänkbara vänner..


-------------------------------------------

-------------------------------------------


Det var allt för idag. Imorgon skall jag skriva lite om andra saker som hänt och annat jag upplevt. Det blir ett inlägg som handlar lite mer om dansen och vad för upplevelser jag haft. Tills dess hej då och god natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar