måndag 26 juli 2010

MC-tider

Veckan som gått har jag kört motorcykel. Ganska mycket motorcykel. I måndags åkte jag upp till Åseby (som ligger mellan Kungälv och Marstrand) och ställde bilen. Med mig hem hade jag en lånad motorcykel, en yamaha dragstar 650cc. Det är inte så ofta som jag får chansen att köra mc och när Håkan erbjöd sig att låna ut den var jag inte sen att tacka ja.

Under veckan som varit har jag hunnit med cirka 100 mil i olika personers sällskap. Färden har mestadels gått söderut och inåt i landet och jag har bland annat hunnit med besök på skårs gård, kvarnen i hyssna, picnic ute vid Gottskär och fika hemma hos systra min. Det har varit superskönt att få åka lite hoj igen. Senast var nog för en två år sedan eller så.

Charmen med att köra mc är nog att man kommer närmar vägen, närmare naturen och att man känner sig friare. Landskapet som far förbi på sidorna, vägen som böljar fram, vinden som låter, dofterna och, det ska jag inte sticka under stol med, en spätta bakom som håller om midjan ;) ... Det har varit en bra vecka helt enkelt.

Lite mer har hänt de sista dagarna. Jag är med i en community som heter couchsurfing. Det är en frivilligorganisation som låter människor världen över hitta sovplats och/eller sällskap när de är på resande fot. Som en couchsurfer (soffsurfare) kan man upplåta sin soffa, sin extrasäng eller sitt golv åt en annan surfare över natten och likaså kan man själv få en sängplats när man är ute och reser. Just nu har jag tre stycken tyskar hemma hos mig, Mareike, Martin och Stefan. De har varit här en natt och skall stanna en till.
Jag hade missförstått mina nattgäster innan jag träffade dem. I mejlen vi skickade hade de presenterat sig som tre "bikers" och funtad som jag är efter en veckas mc-åkande trodde jag så klart att de var mc-knuttar de med. Glad i hågen tog jag mc:n och körde in till stationen för att möta dem och synen som mötte mig var några personer med fullpackade cyklar som stod och pumpade däcken...

För er som inte vet var jag bor så är det en bit utanför stan och jag fick lite dåligt samvete för att de skulle behöva cykla hela vägen hem till mig efter att redan ha rest i sexton timmar. Men allt gick bra. En timma och 15km senare hade jag lyckats lotsa hem dem till mig. Efter ett par välbehövliga duschar avslutade vi kvällen med en ratatouille och nyplockade bär med grädde. Idag har jag skickar in dem till stan på lite lagom göteborgs-sightseeing och när de kommer hemåt framåt kvällen blir det till att grilla lite i glada vänners sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar