torsdag 23 september 2010

Flagstaff

Nu har jag kommit fram till Flagstaff, Arizona och tagit in på ett litet motell här. Knights inn heter det och är helt ok och inte alltför dyrt. Flagstaff blir bara ett stopp på vägen till Grand Canyon dit jag åker imorgon. Nu börjar det se riktigt bra ut på kartan faktiskt. Jag har avverkat en ganska lång bit :)

Men för att ta en sak i sänder. Jag lämnade ju Oklahoma City i förtid, mest för att jag kände mig lite ensam när jag var där och hade hemlängtan. På dagen däremot hann jag ju som sagt besöka Oklahoma City National Monument.
Händerna och målningarna på kakelplattorna är sådant som barn har skickat - "Helping Hands". Det var deras bidrag för att hjälpa anhöriga och räddningsarbetare efter bombningen. Varje "stol" symboliserar en omkommen (de små stolarna barn). Innan man går därifrån kan man stoppa sin hand i vattnet och sedan sätta sitt avtryck på bronsplattorna. Avtrycket kommer alltid att finnas kvar. Detta var en plats som berörde mig väldigt mycket.


---------------------------------------


På eftermiddagen körde jag bara iväg helt enkelt och kom till Elk City innan jag kände att det var dags att sova. Dagen därefter blev min längsta körning hitills. Tio timmar var jag på vägarna och kanske 7-8 av dem på motorcykeln. Jag avverkade ca 450 miles (75 mil) på den tiden. Det blev faktiskt lite jobbigt framåt eftermiddagen och det värkte i rygg och underarmar, men det var skönt att få avverkat en lång sträcka och känna att jag kom någonstans. På vägen passerade jag Amarillo och Cadillac Ranch som ni får se lite foton på nedan.



I närheten av Santa Fe couchsurfade jag hemma hos en kille som heter Tom. Huset han bodde i hade han byggt helt själv, och då menar jag helt själv. Byggt grunden, murat väggarna, lagt bjälkar... i olika etapper visserligen, men det måste vara häftigt att bo i ett hus där man själv har gjort allting.

Efter att ha övernattat hos Tom gav jag mig tidigt av till Mesa Verde, en nationalpark och en mycket vacker plats. På kvällen skämde jag bort mig ordentligt med god mat och gott vin för att avsluta på takterassen i solnedgången med kaffe, glass och brownies. Dagen efter satt jag och 20 pensionärer på en guidad busstur och besökte ruiner på flera ställen i parken.



Jag lämnade parken efter lunch idag. Det har regnat hela dagen och gjorde så även när jag gav mig iväg. Innan jag åkte hade jag dubbla byxor, fleecetröja, fodret isatt i jackan och halsduk. Även om jag befinner mig i en öken så var det förbannat kallt när jag åkte. Det regnade, blåste och var dimma. Att köra ner ifrån bergen i de förhållandena var inte helt superroliga. Nästan ingen sikt, en tung motorcykel som inte går riktigt som jag vill på blött underlag och 100-200m stup jämte vägen... Men jag verkar ju ha överlevt. Regnet fortsatte i omgångar under dagen och vid ett tillfälle var det som att köra in i en vägg av vatten. Det skummade av vattnet på vägen, rann innanför byxorna och ner i stövlarna, blåste så att jag var tvungen att köra lutad på raksträckorna för att inte kana av vägen och jag kunde se blixtar slå ner på bägge sidor av vägen... Fast de sista två timmarna av körningen blev det ganska fint väder och jag hann till och med torka upp tills jag var framme i Flagstaff :)

Roadside Pictures.


Allt för ikväll. Imorgon bär det av till Grand Canyon och jag blir väl där en eller två nätter för att sedan fortsätta till Las Vegas. Ha det så gott alla! Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar