söndag 19 september 2010

Natt i Oklahoma City

Nu har jag varit på vägarna i ytterligare två dagar. Jag lämnade st Louis tidigt igår. Mitt första stopp var vid Meramac Caves. Det är ett stort grottsystem där bla Jesse James gömde sig ifrån lagens långa arm när det begav sig. Grottorna är fascinerande och jag gillar att gå under marken och känna att det finns platser som varit orörda så länge (tills människan kom vill säga).

Här har ni mig utanför grottan och så några bilder inifrån.


På min fortsatta färd sydväst stannade jag till vid ett litet stånd jämte vägen. De sålde vindruvor och jag blev så himla sugen att jag var tvungen att köpa några. Jag har aldrig ätit sådana druvor förut. Skalet var läderaktigt och när man klämde på druvan kom hela innanmätet ut som en lite klump och det var den man skulle äta. Skalet var bara att slänga. Gammelgubben i familjen som jobbade där bjöd mig på friterad kyckling och vatten och var en riktigt schysst prick så vi satt och tjötade en stund. Skörden hade slagit fel i år så det var dåligt med druvor...

Nedan ser ni hur det ser ut där de stod och rensade druvor och på fina hojen ;)


Efter ett par timmars körning nådde jag fram till Springfield där jag fick sovplats ordnat hos en kille som hette David. Han var en riktigt hygglig kille och visade mig runt i stan på kvällen och vi gick och tog en kaffe på ett cafe där min "rumskompis" Jonathan jobbade. På det hela en angenäm upplevelse.

Idag har jag brummat på lite bättre på vägarna. Jag har hållit bra marschfart på I-44 och route 66 och gjort ca 320 miles idag (515km). Mitt största problem är att det är så himla varmt. Det tar bara några minuter efter att jag satt mig på hojen tills dess jag börjar svettas. Sedan fortsätter det så tills jag är framme vid min destination (som idag var Oklahoma City).

Vid vägkanten av Route 66. Glass och drickapaus efter färd i stekande sol.


Jag har tänkt att stanna i Oklahoma City imorgon och se mig om lite. Det fanns några saker som verkade intressanta att se, främst saker som har med indianer och westerntiden att göra. Dessutom är jag lite ledbruten efter alla timmarna på hojen så det kan vara skönt med en dag utan alltför mycket hoj-åkande.

.. oh, det kan tilläggas att jag precis bytt hotellrum. Det förra super 8 jag stannade på tyckte jag var riktigt bra. Ikväll däremot så slog jag ihjäl de två största kackerlackorna jag hittade och gick ut och lade dem på receptionsdisken. Han som stod där gav mig ett nytt rum illa kvickt och jag tvekade lite ifall jag skulle ta det eller inte, men nu har jag letat igenom det och tittat under fåtöljen, under sängen, mellan lakanen och bakom byrån utan att hitta några kryp, så jag stannar väl här inatt då... och försöker att inte tänka på alla de kackerlackor som springer omkring på parkeringsplatsen utanför...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar